Mutiara Kata

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA

Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kamiMERASAKANNYA

Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA

Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampuBERTAHAN.

Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, makaILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...

~ABU RIDHWAN~

BUK@N SEN@Ng naK bUat Blog

BUK@N SEN@Ng naK bUat Blog
BuK@N SeN@Ng NaK bu@t BLOG -Cub@ itu lebiH bAikK d@riP@d@ beRtaPa

Friday 23 March 2012

spm....kalu die pandai mencongak mase depan die...pandai menganalisis die punyer minat...pandai menilai kemampuan dia........


Slm,

perh.....memenuhi hajat kengkawan yg nak tgk aku punyer komen pasal spm taun nie....aku pon berkira2 laa nak tulis dlm blog nie....hahaha,lps nie die kene promote laaa kat kengkawan die aku punyer blog,penat jugak aku mikir...ye lah,result tak gempak...pastu kene pikir plak pasal nak tulis blog....universiti mane nak masuk pon x tau lagi....pening tahap gaban dah nie...tapi tak pe lah,sahabat punyer pasal.....cube jugak nak tulis nie.....

1] spm...erm.....spm.....haahahahaa....padan muke aku....main2 sangat......


2] spm...erm spm.....alhamdulillah......dpt jugak ape yg aku target......

3] spm....erm....spm....ikut laaa....aku nak besungguh mase kat u nanti....

4] spm...spm.....aduyai....nie lah yg aku tak suke....ilmu nie...kalu praktikal baru btol....

5] spm..spm....ala,,,x pe lah....x mati pon kalu gagal spm....

6] spm...erm...spm....penentu mase depan aku niee...nk cari biasiswa....


***spm..erm..spm...banyak laa tanggapan sorang2 kalu sebut pasal spm....
aku nak tulis habis sume pandangan org yg aku dengar????dah laa blog nie dh bosan...x dek lagu pape pon.....nk tulis bende bosan lagi...tak yah laaa....hahahaha....




spm nie memang penting utk segelintir org...tak penting jugak utk segelintir org,                            50/50 jugak utk segelintir org.....
bagi yg dilahirkan dlm keluarge yg sederhana nie penting laaaa....cube pikir......ayah dah pokai.....mak dah pokai....harapkan biasiswa lah utk belajar.....wait....apsal kat german relaks je, yg miskin pon bleh sambung Phd.....tu german...kerajaan bg duit kat rakyat die utk sambung belajar...biar sebodoh or secerdik mane pon mereka...nak seribu daya je kat sana tuu....ada jugak negara lain yg buat cam tu...

lupakan lah...itu negeri org,cg mat saad ckp(cg bm aku niee....aku respect die)hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lebih baik di negeri sendiri....spm nie,aku dpt rendah jew....aku dpt byk comment dlm fb,inbox enset aku...ade hikmah disebalik niee.....


yang paling best.....ada yang cakap kat aku..itu tandanyer aku nie tak sesuai utk bidang tuu....

btw,aku dah jumpe dh hikmah die...thanks....


to my father and mother...

aku akan ikut ckp korang,aku akan ambik bidang yg aku suke...tapi malu2 nk ngaku...takut dooo...kerjaya yg aku plih nanti akan membuatkan aku menjadi tumpuan,betul salah aku akan menjadi perbualan orang...ya allah..permudahkan aku....

p/s:bagi sesiapa yg tak cemerlang mane dlm spm tuu...be happy....byk dh org post kan sesuatu yg menaikkan semangat...kelakar jugak sebenar nyer...
sblm spm....
"spm nie penentu mase depan...tak berjaya spm,tak berjaya lah hidup"  dan yang sewaktu dgnnyer laa kite akan dengar....
slps spm....
bg yg x colourful mane "takpew....spm nie permulaan jew...kat u nanti lagi penting...."
bg yg colourful               "cerah lah peluang kau nak pergi oversea...kan dah ckp....spm nie segala2nya"
bg yg rezeki die dpt rendah  "byk  jutawan kat dunia nie yg tak habiskan belajar die!!....relaks laa..."

hahaha...dri dulu lagi aku dengar.....sesiapa yg nak komen pape kew..ikut laaa...ini aku tulis sbb aku plik jew....


akhirnye aku faham,sblm spm....nak takut2kan candidate die,biar bersungguh skit blajar.......
slps spm,nk pujuk hati yg resah,nk bg semangat kpd yg berjaya...

ikut laaa.....

allah menilai usaha kita....rezeki tuu die yang bagi....useha3...caiyok bg yg ambik spm taun lps....keep moving,bro,sis.......kite gegarkan dunia......blajar rajin2 lps nie....n kpd yg dah janji dgn aku tuu...ingat...kat u nanti kita tgk pointer sapew yg lagi tinggi...spm aku dah kalah dgn korang....tpi kat u nanti.......watch out .....

nk tulis ape lagi?????aku tak ade idea lagi niee....



so...comment aku bg spm taun niee......

bg aku...spm tempat menilai kita punyer minat,menetapkan dimana kemampuan,mase untuk mencongak2....

kehidupan yang kita nak bina lepas niee.....

ade org ckp...sng laa org yg dpt colourful....susah laa org yg dpt sederhana n rendah......aku ada citer.....tahun lepas...spm 2010 laa....bkn nk aibkan die....tapi nk bg semangat kat geng2 senasib aku niee....nk bg amaran kat yg tinggi dri aku...ahahaha..mane ade....yg baik jdkan contoh....yg buruk dijadikan sempadan.....

ok2...sambungkan citer.....

ade seorang bdk yg cemerlang.....die dpt 11 A+ dlm spm....die pon masuk laaa universiti......tp die x colourfull...tup..tup..die ambik keputusan utk keluar u..masuk form six.....n he got the colouful result again....



pendek je citer niee..sebenarnye panjang tapi....nanti takut lebih2...membocorkan identiti si kawan tu pulak....tp yg nk dikatakan nie....

spm ari tuu...die menilai elok2 die punyer minat....menetapkan dimana kemampuan dia...mencongak mase depan die.....11 A+ tak semestinya akan cemerlang terus...n x semestinya down....ikut orang  laa....
kalu die pandai mencongak mase depan die...pandai menganalisis die punyer minat...pandai menilai kemampuan dia....no hal lah....tapi..kalu dpt tip top dalam spm tuu....extra lah bg die..pilihan die lagi tip top...tu je......


ahahaha...taknak laa nk back up mane2 pihak..yg lemah dan yg berjaya mahupun yg sederhana.....kita sume same.....ye lah...cube pikir...kalu sume org kaya...sape nk dpt pahala sedekah...kalu sume bijak...sape nk jadi cg.......itu lah sunnah Allah....


ape2 pon..ape yg aku tulis nie tak semestinyer betol..kalu salah bleh laa tegur......saling betul membetul...sori laa...aku berckap kali niee....tak disertakan dgn dalil yg kuat dri quran dan sunnah...kias2 skit tu ade lah....bru nk start blajar kan.......harapkan tunjuk ajar dri korang laaa......salam...

*sbrg comment mmg dialu2kan utk penambahbaikan.....kalu rase nk ajar cara ber"blog pun boleh....saya bukan pandai sangat...moga terus dapat belajar menguasai ilmu di hujung jari ini....salam perkenalan dan terima kasih kerana sudi membace...log pun boleh....saya bukan pandai sangat...moga terus dapat belajar menguasai ilmu di hujung jari ini....salam perkenalan dan terima kasih kerana sudi membace...

No comments:

Post a Comment