Mutiara Kata

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA

Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kamiMERASAKANNYA

Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA

Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampuBERTAHAN.

Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, makaILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...

~ABU RIDHWAN~

BUK@N SEN@Ng naK bUat Blog

BUK@N SEN@Ng naK bUat Blog
BuK@N SeN@Ng NaK bu@t BLOG -Cub@ itu lebiH bAikK d@riP@d@ beRtaPa
There was an error in this gadget

Wednesday, 1 February 2012

kura2 dlm perahu,pura2 x tahu


31/01/2012(selasa)
pagi yg indah mula menjelma,solat terlebih dahulu dilaksanakan...ummi didapur memanggil meminta kudratku untuk memasak bekalan makanan utk adik2 lantas ku segerakan permintaan ummi....terus terngiang di kepala hadis"syurga dibawah telapak kaki ibu".selesai satu ibadah pd hari tu....mentaati perintah ibu.
memang hari nie penting,ujian komputer utk ambik lesen ditetapkan hari nie....kat pekan bukit payung,masenya tak tetap....so,hati mula berkira2 utk pergi dlm kul 10 pg.......lebih kurang 3jam dari skrg,pukul 7 pagi.

sambil menunggu jarum jam mempamerkan pukul 10.00,novel Hijab Sang Pencinta karya menarik RAM dibace....Subhanallah,sedangku asyik membace tersentak aku dgn satu kalimah ,tepat pada muka surat 43,situasi dimana saifuddin/laksamana sunan menentang kumpulan panji tengkorak....berlaku dialog antara saifuddin dgn anggota kump penjahat itu sebelum mereka beradu kekuatan

                "kami 10 orang!kamu hanya seorang diri!Mana mungkin kamu mampu mengalahkan kami?Sari(salah seorang anggota kump. tersebut)hilang sabar lantas berteriak.
                "kita berlindung pada Allah daripada manusia-manusia syaitan!"tegas Saifuddin.

memang kita hanya memerlukan pertolongan Allah dalam hidup ini utk terus berdiri gagah diduniaNya,Rasulullah juga pernah ditanya sebegitu ketika dikejar musuh dalam peristiwa hijrah...pedang tepat ditengkuk Rasulullah dan bertanya si musuh"siapakah yang akan menolongmu?".dengan tenang Rasulullah menjawab bahawa Allah akan menolongnya...dan segalanya terbukti selepas itu........entah dimana silapnya dan entah kenapa,kita sering lupa tentang hakikat itu,Saifuddin menyedarkan ku tentang itu walaupun hakikatnya aku sudah mengetahuinya dari dulu lagi,sejak aku masih dibangku sekolah......kura2 dlm perahu,pura2 x tahu.


mase berlalu dgn pantas....digagahi diri utk menunggang motosikal ex5 utk ke pekan bukit payung,kene naik tangge kat tgh2 antara klinik norazlina dan kedai kek....pusat e-khidmat,name tempat yg dituju.......disapa lembut oleh seorang makcik lingkungan umur 40 tahun,"adik nak ambik test ke???"makcik tersebut berbasa-basi."yup,kali pertama,hari sabtu ari tu dengo kpp",aku turut berbasa-basi."makcik dah 3 kali,insyaAllah kali nie mesti boleh....."makcik menyambung bicara.......

aku menuju ke kaunter utk mendaftarkan diri,

abang yg menjaga kaunter menjawab salamku dan mempersilakan aku utk duduk.dia terus berbicara....

"baikkan makcik tadi,dia dah 3 kali dah test...gagal, tapi tetap berusaha.makcik tu cakap,dalam hidup nie,kite kene mesra dgn org sbb....dlm agama ade ckp,diciptakan manusia nie berlainan bangsa,warna kulit dan rupa,untuk manusia berta'aruf".

Buat kali kedua aku tersentak....kite kadang2 tak endahkan org di sekeliling kite,kadang2 tuu...kite cemuh pulak dalam hati,orang tu hitam laa,mata sepet laa,hidung  tak mancung laa,pipi tersorong2 laa,dll....padahal,diciptakan seseorang itu berlainan,bukan untuk dihina...tapi untuk kita bertaaruf,saling mengenali antara satu sama lain....sudah jauh benar hidup kita dari mengamalkan islam yang sebenar.....kita dah tau semua tu...dari kecil lagi kite diterapkan dgn bertegur sapa..........kura2 dlm perahu,pura2 tak tahu.


ujian komputer-lulus 46/50.
aku terus ke BITARA,mengisi borang pink,nak masuk kelas teori pulak petang nie............

perancangan tuhan itu indah,aku berjumpe dgn 2 orang sahabatku,Faisal dan Azam bob....Allah hantar mereka bagiku adalah utk melepaskan rase rinduku setelah meninggalkan zaman persekolahan.lebih indah,hari tu aku bertemu dgn ramai kawan lama,kami satu kelas dlm ceramah....tak kisah sangat laaa mase tu,walaupun bosan,kami berbual sesama sendiri...maklumlah...lame x jumpe...mmg banyak nak dicerita sehingga berlarutan ke waktu rehat.Perbualan kami boleh laa dikategorikan sebagai rancak...
tetiba..........
"Allah!!!aku lupe...x solat lagi zohor...dah pukul empat nie,aku g solat dulu ea......"ramlan meminta izin daripada kami utk beredar.
tiba2.... Zam dan Aidil berbasa-basi....aku dengo je laa mase tu....

        "bagus ngan kawan kite tuu,mesti tak tinggal solat"Aidil memulakan bicara yang tadinya tertangguh.
        "aku............mesti ade nyer bocor kat mane2 sehari"Zam membalas.
Aidil terus menjawab
        "kite kalu sembahyang,bile nak mintak bende2 jew,mcm nak lulus ujian nie.....mesti fullnyer solat,jahil gittu kiter lening".sambil di"ya"kan oleh Zam atau nama sebenarnye...zamarul.

buat kali ketiga pada hari yg penuh pengajaran nie,aku tersentak.........
masyaAllah,kawan2 ku yg sudah lama x jumpe....begini jadinye,seingat aku,semenjak aku menjejakkan kaki ke asrama sekolah swasta tahun 2007,aku dah tak menemui mereka lagi.hati ini terus berdoa...."Ya Allah,kau kembalikanlah mereka ke jalan yg engkau redhai".jauh disudut hati ini mengharapkan agar mereka menjadi tentera Allah suatu hari nanti......tapi ade satu ayat yg menarik,dan aku ingan sampai ke malam aku tulis nie....."jahil gittu kiter lening".........diorang tahu,tapi entah kenapa,mereka x cuba utk berubah.Mungkin tak ade Murabbi Mithali,Qudwah Hasanah dan Biah solehah........tapi yang penting diorang tahu yg diorang nie jahil agama.....kura2 dlm perahu,pura2 tak tahu....so sapew nk adjust diorang supaya dkt dgn aga.....kura2 dlm perahu,pura2 tak tahu....meh sini nak jawab.....stp individu yg mengucap 2 kalimah syahadah adalah yg bertanggungjawab.....

aaa............satu lagi,mase tengoh bawak moto nak balik rumah.....bermain2 dlm fikiran......sudah lama dah daulah islam runtuh.....padahal para sahabat membuat fatwa....umat Islam tak boleh hidup tanpa Daulah Islam melebihi 3 hari....kene ade khalifah sebelum hari ke-4.tapi ramai umat islam yg lupe....bkn x tahu tapi.......................................kura2 dlm perahu,pura2 tak tahu............Ya Allah,semoga daulah islam kembali tertegak di bumiMu YA ALLAh......


that"s all for today....byk pengajaran hari nie.....indah dgn Islam........moga dapat laaa drpd ape yg saye tulis nie...............

*sbrg comment mmg dialu2kan utk penambahbaikan.....kalu rase nk ajar cara ber"blog pun boleh....saya bukan pandai sangat...moga terus dapat belajar menguasai ilmu di hujung jari ini....salam perkenalan dan terima kasih kerana sudi membace...